Źródła ruchu na stronie w Google Analytics
Google Analytics to potężne narzędzie analityczne, które pozwala na zaawansowaną analizę ruchu na stronie internetowej lub w aplikacji. Mimo, że w większości przypadków wiodącym źródłem ruchu na stronie jest ruch organiczny, bezpośredni i z witryn odsyłających, to powinniśmy także znać pozostałe źródła ruchu na stronie internetowej.
Organic (ruch organiczny): Ruch organiczny z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Przykładem może być ruch generowany z wyszukiwarki, np. Google, Bing, Yahoo. Ruch generowany ze źródła organicznego oznacza, że użytkownik odwiedził stronę korzystając wcześniej z wyszukiwarki (poprzez wpisanie interesującego słowa kluczowego). Ruch organiczny jest jednym z najcenniejszych źródeł ruchu na stronie, gdyż generuje na stronie ruch użytkowników bezpośrednio zainteresowanych produktem lub oferowaną usługą. Widoczność strony w wynikach wyszukiwania jest składową wielu elementów takich jak konstrukcja strony, optymalizacja, zawartość wysokiej jakości treści, itp. Działania mające na celu poprawę pozycji słów kluczowych w wyszukiwarkach to inaczej SEO (Search Engine Optimization). Więcej na ten temat przeczytasz w zakładce Pozycjonowanie.
Referral (strona polecająca/odsyłająca): ruch z tego źródła pochodzi ze stron polecających, np. bloga, portalu, sklepu internetowego, forum, itp.
Direct (ruch bezpośredni): Ruch generowany z wejścia bezpośredniego na stronę, np. poprzez wpisanie adresu w pasku przeglądarki.
Paid search (płatne wyniki wyszukiwania): Ruch generowany z płatnych wyników wyszukiwania (kampanii reklamowych). Przykładem może być np. ruch z kampanii Google Ads (reklamy tekstowe, reklamy produktowe, reklamy banerowe, itp.).
Social (media społecznościowe): Ruch generowany z sieci społecznościowych, takich jak: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn.
Email: ruch pochodzący z kampanii mailingowych.
Other (pozostały ruch): jeśli wygenerowany ruch na stronie nie może zostać przypisany do wyżej opisanych źródeł, zostanie przypisany do źródła „Other”.
Śledzenie źródeł ruchu na stronie – tagowanie linków
Oprócz opisanych powyżej źródeł ruchu widocznych w Google Analytics, możemy tagować linki kierujące do naszej strony. Dzięki temu mamy możliwość dokładnego oznaczenia źródła linkowania wraz z dodatkowymi parametrami, takimi jak: źródło kampanii, medium kampanii, nazwa kampanii, termin kampanii oraz treść kampanii. Tagowanie linków to idealne rozwiązanie dla prowadzonych kampanii marketingowych lub ewentualnych linków partnerskich ze stron zewnętrznych. Korzystanie z tagowania linków pozwala na ocenę prowadzonych działań marketingowych i ich optymalizację. Prawidłowo otagowane linki możemy badać w obrębie Google Analytics. Poniżej przykład wykorzystania możliwości tagowania z wykorzystaniem Campaign URL Builder.
Website URL – w tej sekcji podajemy docelowy adres strony internetowej.
Campaig Source – w tej sekcji podajemy źródło kampanii, czyli miejsce emisji kampanii reklamowej, np. google, facebook, strona partnerska, itp.
Campaign Medium – w tym miejscu możemy podać typ kampanii. Może to być np. cpc, banner, email.
Campaign Name – w tym polu podajemy intuicyjną nazwę kampanii, którą można w łatwy sposób powiązać z prowadzonymi działaniami marketingowymi.
Campaign Term – w tej sekcji podajemy słowa kluczowe lub grupa słów kluczowych na które prowadzone są działania marketingowe.
Campaign Content – w tym miejscu podajemy nazwę identyfikującą konkretną treść reklamy, np. wezwanie do działania, itp.
Nie musimy tagować linków w Google Ads, jeśli mamy aktywną opcję automatycznego tagowania. Po wypełnieniu wszystkich pól, otrzymujemy otagowany link, który możemy zastosować w prowadzonej kampanii marketingowej.
https://twojadomena.pl/oferta?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=oferta-wakacyjna&utm_term=slowo-kluczowe&utm_content=wezwanie-do-dzialania
Google Analytics – gdzie sprawdzić ruch z URL Buildera?
Aby sprawdzić w Google Analytics działanie tagowanych linków, należy zalogować się do Google Analytics i wybrać z menu zakładkę: Pozyskiwanie → Ogółem → Cały ruch → Kanały. Wejścia zliczone przy pomocy URL Buildera znajdą się w kategorii „Other”. W tej sekcji podana jest dokładna liczba wejść pozyskanych z konkretnych kampanii marketingowych.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!