Ukrywanie treści na stronie – czy otrzymamy bana od Google?
Poprawiając użyteczność stron internetowych lub oglądając strony w internecie niejednokrotnie napotykamy ukryte treści. Tego typu działania wprowadzają w błąd użytkowników i naruszają wskazówki Google dotyczące jakości. Co zatem należy do metod ukrywania treści i jakie są tego przyczyny? Czy to oznacza, że strona spadnie w wynikach wyszukiwania lub otrzymam bana?
Najczęściej spotykane przyczyny ukrytych treści na stronie
Działania firm (osób) zajmujących się pozycjonowaniem
Pierwszą grupą są osoby, które same próbują wprowadzić stronę internetową na wysokie pozycje, nie wiedząc tak naprawdę, że szkodzą swojej stronie. Są to osoby, które z braku wiedzy naruszają wskazówki dotyczące jakości. Jest to zrozumiałe z uwagi na fakt, że SEO jest drogie i zatrudnienie specjalisty dla niewielkiego przedsiębiorstwa to spory wydatek.
Do tej grupy zaliczyć można również firmy zajmujące się pozycjonowaniem, które nastawione są na zysk w krótkim czasie. Działają w ten sposób, ponieważ za wszelką cenę chcą uzyskać jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania aby szybko zarobić nie dbając o dobro i wizerunek firmy klienta. Przez tego typu działania klienci mają coraz mniejsze zaufanie do profesjonalnych agencji SEO, które nie koniecznie są droższe, a co ważniejsze nastawione są na długoterminową współpracę i dążenie do stabilnych i trwałych efektów.
Niewystarczająca wiedza osób i firm projektujących strony
Drugą grupą są osoby i firmy, które nie posiadają wystarczającej wiedzy lub pracownika, który bardzo dobrze zna branżę SEO. W konsekwencji prowadzi to do sytuacji, w której nieświadomy klient otrzymuje stronę, która narusza wytyczne. Następstwem tego jest konieczność kolejnych poprawek i kosztów firmy, aby strona zaistniała w Internecie i spełniała wytyczne.
Stosowane metody ukrywania Treści
Czerwony tekst na czerwonym tle
Jeżeli stosujesz tego typu praktyki to z pewnością naruszasz wskazówki dotyczące jakości. Ewidentnie prezentujesz tekst wyłącznie robotom wyszukującym i ukrywasz go przed użytkownikami. Metoda ta (obecnie rzadko spotykana) umożliwia zaprezentowanie wyszukiwarką treści z dużą ilością słów kluczowych w celu poprawienia pozycji w wyszukiwarkach. Możesz sprawdzić czy metoda nie jest stosowana na twojej stronie przy użyciu klawiszy CTRL+A.
Wykorzystanie CSS w celu ukrywania treści
Ukrywanie nagłówków pod logo i nie tylko
Bardzo często spotykaną metodą jest ukrywanie treści pod obrazkiem lub wyrzucanie ich poza ekran. Każdy, kto miał do czynienia z tworzeniem stron doskonale zna metodę z wykorzystaniem text-indent: -9999px; font-size: 0; display: none; visibility:hidden; służące do ukrywania nagłówka H1 pod logo firmy w sekcji head. Metoda jest również stosowana w przypadku nagłówków niższego rzędu h2-h6, jeżeli tworzone są ciekawie wyglądające nagłówki w programach graficznych a tekst przysłaniany jest obrazkiem. Są to jednak metody ukrywania treści, które wydają się prawidłowe, ponieważ polecane są na wielu stronach i stosowane przez wiele firm. Jednak w rzeczywistości jest inaczej i takie metody są niedozwolone. Poniżej przedstawiamy jak widzą to użytkownicy i wyszukiwarki internetowe.
Ukrywanie dodatkowej treści na stronie
Rzadko spotykana obecnie metoda wypychania poza obraz treści w celu wygenerowania dodatkowych słów kluczowych lub nazw miejscowości mających na celu poprawienie pozycji strony dla określonych wyrażeń.
Spotyka się jednak metody polegające na rozwijanych boksach z dodatkową treścią, która pojawia się dopiero po najechaniu myszką (JavaScript, grafiki lub format Flash). Jest to również zabronione przez wyszukiwarki, ponieważ użytkownicy tej treści nie widzą i nie wiedzą, że taką treść można przeczytać na stronie i zostanie odsłonięta po najechaniu (kliknięciu).
Ustawianie zerowej lub niewidocznej czcionki
Ustawianie za pomocą stylów CSS czcionki w rozmiarze 1px (font-size: 1px;), której nie można przeczytać bądź czcionki zerowej (font-size: 0), która jest niewidoczna to kolejne niedozwolone metody, które mogą negatywnie wpłynąć na widoczność strony w wyszukiwarkach.
Czy strona spadnie w wynikach wyszukiwania lub otrzyma bana
Spotkaliśmy się z różnymi opiniami, jak również osobiście testowaliśmy różnego rodzaju wykroczenia. Trudno jednoznacznie określić czy strona spadnie w wynikach wyszukiwania lub otrzyma ban za ukrywanie tekstu.
Każde działania niezgodne ze wskazówkami dotyczącymi jakości niosą ze sobą pewne ryzyko. Aktualnie coraz rzadziej spotyka się wykroczenia ukrywania treści typu: identyczny kolor czcionki i tła, zerowa wielkość czcionki, ukrywanie nagłówków niższego rzędu za obrazkiem, ponieważ mamy ogromne możliwości stosując CSS w dozwolonych formach. Bardzo często jednak spotyka się jeszcze H1 pod logo, wysuwanie za ekran text-indent: -9999px; lub stosując display: none; co może doprowadzić do ukarania strony. Są to jednak skrajne przypadki i wynikają najczęściej z przekraczania innych nadużyć takich jak linkowanie strony w celu podnoszenia pozycji w wynikach wyszukiwania.
Mimo, że Google rzadko karze za mniejsze wykroczenia ukrywania treści, to zachęcamy do tworzenia użytecznych stron internetowych zarówno dla użytkowników i wyszukiwarek. Algorytmy stają się coraz mądrzejsze, jeżeli coś nie szkodzi dzisiaj, może szkodzić naszej stronie w przyszłości. Dlatego, jeżeli tworzymy stronę to należy patrzeć oczami użytkowników, jeżeli treści są widoczne oraz widnieje informacja o możliwości zobaczenia dodatkowej treści po najechaniu (kliknięciu) to nic złego nas nie spotka a wręcz przeciwnie, w przyszłości może okazać się dodatkowym plusem.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!